Raadselachtige fontein

Uit de ronde top van de watersculptuur stroomt water langs duistere vormen naar beneden in de schaal.

Plaats: Krugerplein.
Datum: 1997.
Kunstenaar: Peer Veneman (1952).
Materiaal: brons, natuursteen uit Portland.
Hoogte: ca. 2,50 m 

Uit de ronde top van de watersculptuur stroomt water langs duistere vormen naar beneden in de schaal. De koele stroom valt over de rand van de kom, spat op het voetstuk en glijdt ritselend langs ribbels en door gootjes naar de roosters op de grond. In de schaduw van de groene bomen flonkert de donkere toren geheimzinnig onder het bewegende water. Allerlei plantaardige en dierlijke vormen lichten op. Wie de toren goed bekijkt kan varkens, slangenkoppen en hagedissen ontdekken en misschien zelfs de contouren van voorwereldlijke planten en dieren.

Peer Veneman 

Peer Veneman, geboren in Nijmegen, volgde van 1971 tot 1975 de Academie St. Joost te Breda. Sinds 1979 woont en werkt hij in Amsterdam. Hij maakt beelden en grafisch werk en hij tekent en schildert. Zijn beelden zijn ruimtescheppende abstracte sculpturen van geschilderd hout of pvc, en brons. Veneman geeft zijn beelden nooit een titel. 
Zijn eerste grote opdracht kwam in 1986 van het Academisch Medisch Centrum in Amsterdam. Dit beeld staat buiten, in het universiteits-gedeelte van het ziekenhuiscomplex. Aan het einde van een lange gang, buiten achter het glas, rijst het kleurige aluminium beeld op, 5.10 meter hoog. In Amsterdam staan verder beelden van Peer Veneman in het Spaardammerplantsoen en bij de entree van de Olympiaschool aan de Olympiakade. Ook in het Stedelijk Museum zijn werken van de kunstenaar te vinden.
In de loop der jaren begon Veneman expressiever te werken door de gladde abstracte vormen te combineren met natuurlijke. In zijn latere werk is het kleurige en gladde helemaal verdwenen, zoals bij de fontein op het Krugerplein.
Stadsdeel Oost had in 1996 twee kunstenaars uitgenodigd een ontwerp te maken voor een fontein op het Krugerplein, Cora Bensca* en Peer Veneman. De bewoners kozen voor de watersculptuur van Peer Veneman. “Ze vonden het ontwerp van Caro Bensca te pikant”, vertelt Veneman. “De toren met schaal op een voetstuk is wel een klassiek ding. Ik heb er plantaardige en dierlijke elementen in verwerkt zonder de vormen helemaal uit te werken. Ik vind het juist mooi dat je moeite moet doen om te ontdekken wat je feitelijk ziet. Uit de kop van de toren zou oorspronkelijk geen water sproeien maar schuim opborrelen. Daar is een speciale afstelbare mengkop voor aangeschaft die lucht met water mengt, maar die heeft nooit goed gewerkt. Toch vind ik het een mooi ding daar onder de bomen. Doordat het water over het beeld blijft stromen, wordt het brons steeds mooier van kleur en patina”.

Literatuur en bronnen

Archief van Peer Veneman.
Gesprek met de kunstenaar.
Krantenknipsels Collectie P.A. Hayen. Gemeente Archief.
Buurtnieuws 26 november 1997.

* Zie ook fontein ‘Lady Solid’